שימוע לפני הגשת כתב אישום

שימוע לפני הגשת כתב אישום הוא תהליך שבו ניתנת לאדם החשוד הזדמנות להביע את העמדה שלו בפני הרשות התובעת, בין אם מדובר על המשטרה ובין אם מדובר על הפרקליטות. המטרה של החשוד תהיה לשכנע את הרשות התובעת שלא להגיש כתב אישום כלשהו נגדו. לאחר שהחקירה הפלילית מסתיימת, הרשות התובעת מקבלת את חומר החקירה של החשוד, כאשר מטרתה תהיה להחליט האם יוגש נגדו כתב אישום או לסגור את התיק. כאשר העבירה שבה חושדים שהאדם ביצע היא מסוג של פשע שהעונש הצפוי עליה עולה על 3 שנות מאסר וכן כאשר החשוד עצור עד תום ההליכים, תישלו לו הודעה כי הרשות התובעת קיבלה את החומר של החקירה וכי הוא יכול להגיש בכתב לתביעה בקשה להימנע מהגשת כתב אישום נגדו במשך כחודש.
חייגו כעת למידע נוסף 03-5069000

שימוע לפני הגשת כתב אישום- מה זה בעצם אומר?

ישנם מקרים שבהם לאחר שהתביעה תסיים ללמוד את כל חומר החקירה, היא תגבש את דעתה להעמיד את החשוד לדין והיא תודיע לו על כך בהודעה נוספת. יחד עם זאת היא תזמין אותו לכתוב בכתב את הטענות שלו כנגד הגשת כתב האישום. להודעה זו תצורף טיוטה של כתב חשדות ועיקר החומר של החקירה. החשוד ובא כוחו יכולים לעיין בחומר המדובר כאשר המטרה תהיה לאפשר לחשוד להתכונן בצורה הטובה ביותר לשימוע לפני הגשת כתב האישום. לרוב החשוד יקבל הזדמנות לקיים את הישיבה של השימוע במשרדים של התביעה באמצעות עורך דין פלילי שהוא יבחר בו בלבד, כאשר מטרתו של עורך הדין תהיה להעלות את הטענות של החשוד בעל פה, בכדי לשכנע את התביעה שלא להעמיד את החשוד לדין.

שימוע לפני כתב אישום

הזכות לשימוע בתהליכים פליליים

שימוע לפני הגשת כתב אישום הוא זכות בסיסית של כל נחקר. יחד עם זאת, חשוב מאוד לזכור שניסיון עצמאי לשכנע את התביעה לוותר על כתב אישום, לרוב לא ייגמר בוויתור על כתב האישום אלא על העמדה לדין. על כן, עבור שימוע שכזה יש צורך לבחור בעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה הן עבור ייעוץ לפני הליך השימוש והן עבור ייצוג בהליך השימוע.

שימוע פלילי

תיקים פליליים יכולים להיות חמורים יותר או פחות. אלה שמקבלים סיקור תקשורתי רציני, הם אלה שבהם מגיע שלב כלשהו שבו יהיה דיווח לציבור כי מתקיים בתיק הליך שימוע פלילי. אם אתם שואלים את עצמכם מהו למעשה אותו הליך שימוע פלילי וכיצד כל חשוד צריך להיערך אליו בצורה הטובה ביותר, את כל התשובות לשאלות שלכם תקבלו במאמר הבא.

שימוע פלילי- במה מדובר?

בסדרי דין פליליים ישנם שלבים שונים,. כאשר אחד השלבים הוא שלב השימוע שמטרתו היא לאפשר לאדם שחשוד בביצוע העבירות לטעון מול גוף התביעה וכן מול בית המשפט, את הנסיבות של המקרה ואת הטיעונים שלו. המטרה שלו תהיה לשכנע את הגופים התובעים שלא להגיש נגדו כתב אישום. שלב השימוע הפלילי הוא השלב שנמצא בין החקירה במשטרה לבין ההליך שבו האדם נאשם באופן פלילי. אם המשטרה וגופי החקירה מצאו ראיות שמייחסות לחשוד את ביצוע העבירה, הרי שכל חומרי החקירה יועברו לגוף התביעה. אם מדובר על תיקים קטנים גוף התביעה יהיה משטרתי ואם מדובר על תיקים גדולים גוף התביעה יהיה פרקליטות המדינה. בשלב זה יקבע הגוף האם בתיק יש מספר ראיות בכדי להרשיע את החשוד. אם אכן מתגלה כי בתיק יש מספיק ראיות לכך, גוף התביעה יבקש להגי כתב אישום כנגד החשוד ולהתחיל בהליך פלילי נגדו.

כיצד שימוע פלילי עובד?

שימוע פלילי או שימוש לפני הגשת כתב האישום, הוא השלב שבין לבין. מדובר על שלב שרלוונטי לעבירות פליליות שהעונש הפוטנציאלי עליהן יכול להיות יותר מ3 שנות מאסר. ישנם מקרים מיוחדים שבהם לא תהיה חובה לקיום שימוע. החוק בישראל למעשה מחייב לערוך שימוע לפני שמגישים כתב אישום כנגד חשוד. ההגדרות הנוגעות לקיום הליך שימוע פלילי אומרות כי אחרי שההחלטה להגיש כתב אישום התקבלה, יש להעביר לחשוד מכתב רשמי שמורה זאת וכן הודעה כי יש לו את הזכות לטעון את הטיעונים שלו בשימוע לפני שמגישים כתב אישום.

שימוע פלילי הוא דבר חשוב מאוד שיכול להשפיע לא פעם על גורלו של החשוד ולכן, לא כדאי להגיע לשלב המדובר לבד, אלא בליווי ובייצוג של עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה.
חייגו כעת למידע נוסף 03-5069000

 

שימוע לפני כתב אישום
פרטי התקשרות

הישארו בקשר

לתיאום פגישת ייעוץ השאירו פרטים בטופס הבא ואחזור בהקדם:

מידע נוסף בנושא

מכתב יידוע לחשוד
מכתב יידוע לחשוד

מכתב יידוע לחשוד הוא מכתב אשר חטיבות התביעות המשטרתיות או הפרקליטות שולחות לאדם אשר נחשד כי עבר עבירה פלילית כלשהי.

קרא עוד »
שחרור ממעצר עד תום ההליכים
שחרור ממעצר

הליכי מעצר מתחלקים לסוגים שונים, מעצר עד תום ההליכים שהוא מעצר שמתנהל נגד אדם שנאשם בביצוע עבירה פלילית. המדינה מבקשת

קרא עוד »