חוק שחרור על תנאי ממאסר, תשס"א – 2001, קובע כי כל אדם באשר הוא ובגין כל עבירה באשר היא, ניתן להגיש בקשה לשחרור מוקדם.
שחרור מוקדם, כשמו כן הוא, מעניק לאסיר אפשרות להשתחרר בטרם סיים את ריצוי עונשו המלא, כפי שבית משפט פסק בגזר הדין שהוטל עליו. יחד עם זאת, קבלת בקשה של שחרור מוקדם אינה "התנהגות טובה" בלבד כפי שמוכרת וידועה לכלל האוכלוסיה, אלא על האסיר לעמוד במספר רב של פרמטרים הקבועים בחוק והורחבו אף בפסיקה.
ייצוג בוועדות שחרורים, הגשת עתירות אסירים והתנהלות מול שירות בתי הסוהר (שב"ס) מהווים חלק מרכזי ומשמעותי בעבודתם של עורכי דין העוסקים בתחום זכויות האסיר והליכים לשחרור מוקדם.
ועדת השחרורים היא הגוף המוסמך לדון ולהחליט בבקשות אסירים לשחרור מוקדם ממאסר. ועדת השחרורים הינה גוף מעין שיפוטי המונה שני חברי ציבור ובראשם עומד שופט בדימוס.
טרם הגעה לדיון בפני ועדת השחרורים, אני מלווה את האסיר ואת בני משפחתו וזאת כדי שיהיה בידי האסיר את סל הכלים המתאים כדי שבקשתו תתקבל. דיון בפני ועדת השחרורים הינו "סוף" הדרך, אך נדרשת הכנה מוקדמת וארוכה לפני הגעה לדיון. הדיונים בפני ועדת השחרורים מהווים עבורי במה להשמעת קולם של אסירים הראויים לשחרור מוקדם. אני מאמינה כי ענישה צריכה להיות מידתית וכי יש לבחון כל מקרה לגופו. כאשר אני מופיעה בפני הוועדה, אני מציגה את ההתקדמות המשמעותית של האסיר, את מאמציו לשיקום עצמי ולרכישת מיומנויות וכלים שיסייעו לו להשתלב מחדש בחברה. חשוב לי להדגיש את התמיכה והמסגרת שתעמוד לצידו עם צאתו לחופשי. במקרה זה, נדרשת הצגה של תוכניות קונקרטיות לשיקום ושילוב מחדש של האסיר בקהילה לאחר השחרור. במרבית המקרים, תוכנית מעין זו נבנית ע"י רש"א (רשות שיקום האסיר); אך, במקרים שרש"א סבור כי אין מקום לקבל את האסיר לתכנית תחת פיקוחו, נדרשת הצגת תכנית פרטית המשלבת, הן הליכי טיפול והן הליכי תעסוקה בקהילה.
עם זאת, אני לעולם לא שוכחת את האחריות הכבדה המוטלת על כתפיי. אני מודעת לחששות הקיימים בציבור מפני שחרור מוקדם של עבריינים ופגיעה אפשרית בביטחון הציבור. בדיוק בשל כך, אסירים שיוצגו ומיוצגים על ידי, זוכים לליווי צמוד ומעמיק, תוך דגש בשילובם בהליכי טיפול עוד בין כותלי בית הסוהר.
לצד ההליכים בוועדות השחרורים, הנני מתמחה בכל ההליכים מול שב"ס. כמי שמכירה את מערכת שירות בתי הסוהר למעלה מ-14 שנה, יש לי את הידע והניסיון הנדרשים, את הכרה בחוזקות ובחולשות המערכת. במסגרת כך, הנני פועלת לשם וטובת האסיר במגוון סוגיות הקשורות לזכויות האסיר ותנאי מאסרו, כגון: שילוב בסבב חופשות, התייחדות, ביקורים פתוחים, שילוב בהליכי טיפול בין כותלי בית הסוהר, קבלת טיפול רפואי הולם, הגנה מפני פגיעה בזכויות יסוד, ועוד. נדרשת בקיאות רבה בפקודות ובפסיקה הרלוונטיות. ב"אני מאמין" שלי, בדרך נכונה וחשיבה מושכלת, ניתן להשיג את התוצאה אפילו בטרם הגשת עתירה מנהלית לבית המשפט. יחד עם זאת, במקרים בהם הדבר נצרך ונדרש, אני אעשה הכל כדי להוביל לתוצאה מיטבית עבור לקוחותיי.
ההתמודדות עם מערכת כליאה ועם הרשויות אינה פשוטה, אך היא מהווה אתגר מרתק עבורי. כל ניצחון קטן, כל החלטה המטה את הכף לטובת האסיר, מעניקים לי תחושת סיפוק עצומה. אני מאמינה שכעורכת דין יש לי יכולת וחובה לפעול להגנה על זכויות אדם, גם של אלה שהחברה הפנתה להם עורף.
בסופו של דבר, ייצוג האסירים בוועדות השחרורים, בעתירות לבתי המשפט ומול שב"ס, דורש מעורכי הדין מסירות, נחישות ורגישות רבה. עליהם לשמור על האיזון העדין שבין האינטרס הציבורי והבטחת שלום הציבור, לבין זכויותיהם וצורכי השיקום של האסירים. הצלחה במשימה מורכבת זו תורמת הן לשיקומם של אסירים והן לחברה כולה, בהשיבה למוטב אנשים שתיקנו את דרכיהם ושבים להיות אזרחים תורמים ונורמטיביים.